torsdag 19. mars 2009

En liten oppdatering..

Tenkte det kanskje var på tide med en liten oppdatering..selv om det egentlig ikke har skjedd så mye. Hmm, så hva har jeg gjort siden forrige onsdag..

På torsdagen spiste jeg rettikoppenpasta og leste til prøven som var på fredag..leseforståelse og skriving. Alt uten ordbok..(for første gang!) så ja, var litt usikker på hvordan det kom til å gå, men det gikk faktisk ganske bra! Det er god trening når man blir tvunget til å snakke litt rundt grøten når man ikke kjenner det ordet man leter etter.


På lørdagen var vi en hel gjeng som tok toget til Amboise og besøkte en av de mange slottene som er her i området! Det var skikkelig fint! Byen er liten og lun og så ligger slottet oppå en høyde. Leonardo Da Vinci tilbrakte noen av sine siste år i denne byen og nå har de laget museum av det huset han bodde i, så der var vi også! Man kan gå i gjennom alle rommene hvor de også bl.a har hengt opp masse intellektuelle sitater i billedrammer..I kjelleren står det også en del modeller av oppfinnelsene hans. And did you know, at det finnes et underjordisk gang som går fra huset hans og til slottet? Det sies at den ble laget slik at kongen kunne komme å besøke han! Vi fant ut at vi måtte begynne å gjøre litt mer kulturelle ting..Til nå har vi liksom bare vært på kafé! Sier aldri nei til det da!


På toget på veien hjem til Tours ble jeg randomly kjent med ei engelsk jente som jobber som engelskassistent på en videregående skole i en annen liten landsby. och, det morsomme var at hun kjenner Megan, min amerikanske venn som bor i samme hus som meg! Liten verden! Så på søndag tilbrakte jeg timer ute i sola sammen med denne Amy og flere av hennes engelske venner før Megan og jeg dro på middag til dem senere. Artig! Mandagskvelden tilbrakte jeg med Megan som måtte roe nervene før et jobbintervju i Berlin på onsdag, og siden det forbannede kjøkkenet er stengt tre dager i uken så ble det rett i koppen da også.

På tirsdag hadde jeg en veldig hyggelig opplevelse i banken. Jeg gikk til banken like ved skolen og tilbrakte 40 minutter med ei dame som skulle hjelpe meg å åpne en konto. Jeg så liksom for meg en litt sur, stresset gammel mann, men hun var det motsatte. Hun snakket ikke engelsk, men var kjempehyggelig og tålmodig. Dattera hennes hadde vært i tromsø for noen år siden også så det måtte vi jo også snakke om.

Den dagen var det også St. Patrick’s day som gjorde at vi alle kledde oss i grønt og dro på irsk pub og drakk øl..siden jeg kun hadde sovet fire timer natt til tirsdag pga uforståelige mengder med tv-serietitting, måtte jeg kapitulere tidlig. Jeg fikk Zac og Ale til å følge meg hjem. Det er ikke en farlig by, men det er litt skummelt når det er mørkt (og ja, jeg er overnervøs).
Jeg synes det er litt artig at jeg kun har vært her i 2,5 uker, men så møter jeg likevel alltid på kjente når vi er ute. På tirsdag møtte jeg på to franskmenn som jeg har hilst på tidligere. Er så glad for at jeg bor her hvor jeg kan bli litt lokalkjent! Og Place plum er perfekt på den måten..Det er bare masse barer og restauranter og du vet at det ALLTID er folk der.


Men jeg er sykt dårlig til å studere…Mon Dieu..Jeg hadde store planer om å være flink denne uka, men så langt har det gått dårlig skal jeg si dere..På onsdag f.eks, da jeg var ferdig kl 12 og hadde planer om å tilbringe noen timer på biblioteket, ble jeg sittende å snakke (engelsk!) med Charlotte fra holland i fire timer. Vi reflekterte stadig over hvor dårlig arbeidsmoral vi har.. Men det var så fint vær. ”Ja, vi setter oss ute på gresset og leser”..Funka ikke, men det var jo koselig! Jeg har nemlig stor prøve på mandag, lese lytting skriving snakking. Jeg håper jeg klarer å komme meg opp på nivå fire!! –Derfor må jeg egentlig lese! Men jeg klarer ikke å sitte stille mer enn 30 minutter! Jaa jaa. Bedre lykke neste termin!


I dag så vi faktisk på norsk kortfilm i sistetimen :D hehe. Gull og grønne skoger, med Wenche Foss og Tom Sterri bl.a. Egentlig ganske bra. Det var artig å lese på oversettelsen! Og etter det spilte vi Taboo, sånn der spill hvor man må forklare et ord fortest mulig, men så er det oppgitt tre ord man ikke får lov til å nevne. kjempebra trening! Jeg måtte bl.a forklare O L uten å nevne sport, ski, vinter/sommer.. Og i går diskuterte vi abort! Bare sånn by the way.. kan ikke si at det går helt knirkefritt å skulle legge fram argumenter for selvbestemt abort, men det går seg til.

Men nå skal jeg sove!
Jeg håper dere har det bra!

Solskinnshilsen fra meg





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar