søndag 8. mars 2009





Gratulerer med kvinnedagen!


Ja, nå er første uka i Tours snart over, så da tenkte jeg at det passet seg med en liten oppdatering.. Føles seriøst ut som om jeg har vært her mye lenger..Det har gått fort og sakte på samme tid..You know how it is..


Kan først fortelle litt mer om skolen..Jeg er sånn passe fornøyd. Opplegget på papiret kan virke ganske bra, men jeg føler ikke at vi lærer noe (de andre i klassen min er enig). Altså, jeg har lært masse av å bare være her, man lærer jo nye ord og uttrykk hver dag (jeg har faktisk ordna meg ei lita glosebok hvor jeg skriver ned alle nye ord jeg har lært eller ord jeg tenker jeg må finne ut av hva betyr..Ja, jeg vet jeg er en nerd med stor N, men det må til), men jeg har ikke lært noe i timene..Vi har gått gjennom bittelitt grammatikk, og det har vært av ting jeg kan fra før, men læreren er ikke noe god til å forklare..Vi var et par som snakket om det i går..Monique (den ene av de to lærerne vi har) er snill og hyggelig, men ikke særlig pedagogisk. Eller, tror veldig mange i klassen er sjenert, eller redd for å spørre når de ikke skjønner noe (inkl meg selv). Hun kan liksom forklare noe i 2 minutter og så spør hun ”Er alt greit? Forstår dere?” -Og så er alle egentlig bare helt stille, nikker, og så går hun videre..Vi vet kanskje ikke helt hvordan vi skal spørre heller..Og ellers så kan vi liksom bruke 50 minutter på ingenting..

Jeg vet heller ikke helt hvordan jeg skal studere.. Nå må jeg jo også ta den avsluttende prøven som resten av klassen (de har gått her siden januar og avslutter sitt kurs nå i mars)..Det betyr at jeg må pløye meg gjennom hele boka som de har jobba med.. Så jeg tenker at jeg skal begynne med det i morgen..Og så skal jeg øve på å bøye masse verb i alle tider og fasonger (vi har ikke lov til å bruke ordbok el. lign. så nå kan man ikke lenger redde seg på at alt står bøyd i Språknøkkelen. – Det er jo bra da.. lærer mer av det. Vi får faktisk ikke bruke ordboka i det hele tatt..(Så vi er flere som sitter og slår opp i ordboka under pulten når hun begynner med terminologi som er way beyond vårt nivå, hehe). Men det går seg til.

Hadde en trasig dag på skolen på torsdag..Vi var bl.a i språklabben og måtte gjøre uttaleøvelser, inkl en oppgave hvor du skal gjenta hva to personer sier på en cd som spilles..som en muntlig diktat. Det var råvanskelig. De snakker kjempefort og med laaange setninger, jeg har jo så dårlig hukommelse at før de har snakket seg ferdig så har jeg jo totalt glemt hva de har sagt.. Jeg satt egentlig bare og ristet på hodet i fem minutter. Men nok om skolen.


Har hatt det ellers ganske fint :) Både mandag, tirsdag, torsdag møtte jeg Giulia og Iacopo (+ noen flere enkelte dager) utenfor skolen kl ni og så gikk vi opp til place plum og drakk øl, brus eller kakao og bare så på folk. Det er veldig koselig der oppe på kvelden (bortsett fra i smugene hvor det står enkelte litt shabbye folk). Og så er det så bra at man bare kan spasere hjem når man er trøtt og vil sove! På onsdag møtte jeg Charlotte (den andre nordmannen som er her), vi spiste pizza og snakket norsk i tre timer. Det var herlig. Utrolig slitsomt med franskengelsk hele dagen!!

På fredag sluttet vi tidlig og gikk opp til universitetskantina og spiste lunsj! Du kan få type trerettetters varmlunsj for 29kr, så det er veldig greit! Tenker at jeg får klare meg med et varmt måltid om dagen..så om det er varm lunsj så blir det knekkebrød og frukt til middag. (Utrolig irriterende at jeg ikke har kjøleskap!! Aaah. Jeg kan ikke lagre noe..)
Etterpå dro jeg og Karla og sjekket ut treningsstudioet som vi kanskje skal begynne på..Det virket helt okei, ganske lite, og så koster det 330 kr i måneden..Men så må man liksom betale for alle månedene med en gang..Og det er jo litt trasig om det viser seg at det ikke er noe bra. Derfor har jeg tenkt å spørre om en prøvetime. Etter det ble jeg med hjem til der Karla bor. Hun bor hos en fransk dame som leier ut rom til ca 6 studenter, hun virka veldig hyggelig og de får masse god mat.


På kvelden møtte vi de andre på Place plum igjen..Inkl Julie som bor borti gangen min. Hun er fra korea og kan ikke et ord fransk, men hun har bodd i canada i to år. Jeg hadde det egentlig ikke så veldig gøy. Etter at noen dro på diskotek ble jeg sittende midt i mellom to samtaler, men det var umulig å delta i noen av dem.. Jeg hater hvordan det å ikke kunne utrykke seg på fransk forandrer personligheten min. Jeg er jo vanligvis veldig glad i å prate, men nå blir jeg bare sittende der å ikke si noen ting fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal si det. Man blir så fristet til å spørre alle om de snakker engelsk, men da lærer man jo ingen ting.. Oh well.


I går kom jeg meg endelig ut på en handlerunde..Jeg fikk fiksa meg: Hårføner (den er blå og grønn og gul og fin, hehe) Jeg har lett etter det så lenge uten hell. Og så kjøpte jeg meg tekopp og et fat forma som en frosk, teip, eplekutter, matvarer og fransk film! (”Le premier jour du reste de ta vie”..Den fikk mange priser under den franske filmprisutdelinga forrige helg..Fransk lyd med fransk tekst! Passer fint).


På kvelden var jeg først på middag oppe på ungdomsherberget. Noen av de koreanske jentene i klassen hadde invitert! De er så søte! Jeg gikk dit med Juanita og Liza fra Colombia, og vi følte oss heller litt teite fordi vi ikke hadde med noe..Og de hadde laget så mye mat! – Det var bursdagen til en som bor der! Etterpå dro vi ut for å dra på en konsert..Det var mye om og men for å komme seg dit, og da vi endelig kom fram skjønte vi at det liksom ikke var heelt vår greie, så da ble det øl på den irske pub’en i stedet. Men huff, på selve torget, Place plum, hadde det samlet seg en stor gjeng folk, inkl en del hjemløse..De styrte masse og var fulle hele gjengen, etter hvert hørte vi at det kom brannbiler og politi for da var det noen som hadde laget et lite bål..Kaos (vi var et stykke unna, men hørte det)..Det endte med at politiet måtte bruke gass og våpen (vi hørte bare skudd) for å få folk bort.. På dette tidspunktet gikk Julie, Karla og jeg hjem og spiste potetgull.


Nå skal jeg lage te og se på film tenker jeg, og så må jeg vel gjøre litt lekser senere..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar