tirsdag 3. mars 2009

le premier jour à l'ecole




hej hej hallå!

ja, i dag, tirsdag, har jeg hatt første ordentlige skoledag. I går fikk vi mest informasjon, en guidet tur rundt skolen og rundt i byen (hadde gått hele ruta med mamma på søndagen, men det var fint med en repetisjon) og så måtte vi ha muntlig"prøve" med en lærer..for å se hvilket nivå vi skal være på og sånn..Jeg ble kjent med Giulia og Iacopo fra italia og Klara fra mexico (se bildet) og vi tilbrakte den lange ventetiden mellom hver økt på torget, "la place plum" - det er der alle kidsa henger og hvor det beste utelivet er (sa jeg at jeg bor 250 meter derfra?)

Og såå.. jaa. hva gjorde jeg.. jo, jeg spiste fiskegrateng nede i kantina og snakket med et par franske folk som bor her på studenthjemmet..en føler seg litt teit når en må be dem om å snakke tydeligere for 5. gang, men de er vant til all the forgein kids I guess. hehe

På kvelden møtte jeg italienerne og Sophie, fransken som Giulia bor med, og drakk litt øl. Vi møtte tilfeldigvis på Sophies studievenner og endte opp hjemme hos Lucie til slutt. Veldig hyggelige alle sammen. Han ene, som jeg ikke husker navnet på, digger norge og ble kjempeglad da han hørte jeg var norsk..han har vært rundt i hele sør-norge, digger norske heavy metal band og kan si så mye som: Øl, skål, drittsekk, tusen takk. - like mye som jeg kan si på fransk nesten.. neida. men uansett, ja, og så idag da, så var d første skoledag med timer.. jeg ankom ganske så forvirret kl 9.30, den eneste jeg andre jeg så var Lisa fra sverige..det viste seg at begge vi to har blitt plassert i klasser med folk som allerede har gått her i 2mnd..vi var de eneste nye i våre to klasser..såe.. hm., d var litt skuff..trodde jeg skulle gå med bare nye.. men i guess at d ble gjort fordi de vil at man skal være på det nivået som passer best og de startet ingen klasser for mitt nivå..så, det er greit, og det går seg til, men ja..er jo dumt da at de jeg da evt blir kjent med kommer til å reise hjem i slutten av måneden (begge italienerne skal forresten kun være her 1mnd).. men så begynner jo 3mnd-kurset i april, og da kommer det sikkert en del newbies, så jeg ser ikke mørkt på ting.

Vi har kun to ulike lærere, og de er begge veldig hyggelige..vi har timer fra ca 9-15.30 hver dag, minus onsdag og fredag da jeg har timer fra 9-12.15. så det er litt deilig. Vi har timer i skriving, leseforståelse, konversasjon, lytting, prosjektarbeid + valgfrie timer i fransk kultur..

Det er veldig slitsomt å snakke fransk hele tiden..og det er frustrerende å bare kunne svare med korte, knappe setninger (jeg liker jo å prate og uttrykke meg!) meen, det kommer til å gå sakte, men sikkert framover, det er jeg sikker på.

Det går ei norsk til her, hun skal være her ut mars, skal nok møte henne en gang i løpet av uka! :)

1 kommentar:

  1. ikke verst, nina, ikke verst. du har fått gjort mye på kort tid! :)

    -elisa

    SvarSlett