søndag 1. mars 2009

førsteinntrykk fra Tours

Bonjour!
Ja, da var jeg kommet meg vel fram til Tours, vi (mamma og jeg) ankom fredag ettermiddag (nå er det søndag kveld). Førsteinntrykket er veldig bra. Tours er en by på ca 200.000 innbyggere, tror jeg, og er relativ enkel å forstå seg på (enn så lenge). Jeg bor og skal gå på skole like ved gamlebyen, et utrolig sjarmerende, rolig strøk med masse søte små butikker. Jeg bor på et slags internat eller hybelhus like over veien for skolen..Jeg skulle egentlig dele bad med to stk, men har fått rom med eget bad likevel..Noe som in the end er veldig behagelig. Rommet + bad er vel en 15kvadrat eller noe sånt.


På fredag tok vi toget til Tours fra CDG flyplass, tok vel en to timer til sammen. Dama på billettkontoret på flyplassen var veldig snill og fant hotell til oss 200m gange fra togstasjonen, etter at vi hadde installert oss der vandret vi rundt i området og endte til slutt opp på Mc donalds (ja, jeg vet.. men det er jo ikke ofte vi går dit). På lørdag tok vi drosje opp til Hameau St. Michel (som er stedet jeg bor på). Vi plagdes først litt med å komme oss inn fordi vi fant verken resepsjonen eller noen folk, men så kom Megan gående forbi, hun er 18, amerikansk, og gikk på skolen min før jul, nå studerer hun på universitetet..Hun fant mannen jeg lette etter og ba meg bare ta kontakt om jeg lurte på noe, så det var fint  Fabrice, vaktmannen, viste oss rommet, vi fikk pakket ut, og så brukte vi dagen på å vandre opp og ned gatene i gamlebyen..

Vi kjøpte: simkort, (+33 6 58 15 47 94) –btw hos ei spansk dame som snakket lite fransk og ikke kunne engelsk (stolt!), knagger, shampoo, kleshengere div og div, og ikke minst sko. Er det noe jeg hater å shoppe etter så er det sko, bare fordi føttene mine er så utrolig kravstore..så det ender for så vidt alltid opp med at jeg kun kjøper sko sammen med mamma..så dette var en fin anledning. Jeg kjøpte to par og mamma ett. –det er skobutikker på ca hvert hjørne, i kid you not. Vi kjøpte sko i en butikk hvor det var sikkert seks personer som bare sto der og ventet på kunder..dette gjorde at vi fikk vår personlige hjelper som faktisk ville hjelpe så mye at hun skulle sette skoene jeg prøvde på meg.. Og er det noe jeg ikke takler så er det akkurat det.. Da jeg skjønte hva som skulle skje og jeg også skjønte at jeg ikke ville klare å si hva jeg mente, ba mamma meg bare slappe av og la dama gjøre jobben sin. Og det gjorde jeg. Hun var veldig hyggelig så det gikk bra :P Hun spurte meg flere spørsmål og jeg klarte mest å si Oui eller non, så da måtte jeg forklare at jeg ”kom i går, og det er vanskelig å bare snakke fransk..jeg skal studere her i 4mnd blabla.”..hehe, og da gav hun meg kompliment, så da ble jeg glad. –synes det er ubehagelig å skulle åpne munnen og snakke fransk..men man må bare hive seg ut i det.. Det var forresten 14 grader og sol i går, deilig! Folk gikk enten i pels eller t-skjorte. – jeg gikk i cardigan og tøysko og tenkte at jeg var glad jeg ikke gikk rundt i 1 meter snø.

Etter handlerunden og avslapping på rommet gikk vi opp til gamlebyen igjen for å finne en restaurant. Vi havnet til slutt på en liten restaurant med masse folk og kun 1 kelner, men vi fikk mat til slutt. Fikk treretters for 14 euro, så det var jo ikke så verst må en si. Gode og mette slokna vi begge og var i koma helt til kvart på ti i dag da vi våkna og måtte stresse for å rekke frokosten som stengte kl ti (jeg har frokost inkludert i husleia her).


I dag har vi bare vandra rundt omkring i smågater og sett på folk og på de mange kirkene. Vi fant også ei gate hvor det var bruktslag, mest gammelt skrot, men mamma koste seg. (jeg også da seffern)
Vi tok kaffepause ved Tours’ teaterkafe, hehe, eller den heter Teaterkafeen og ligger like over veien for teateret/operaen. Det var en veldig liten og koselig kafe. Mamma tror det var en ”gaybar”, haha, eller vi tror han som eier den er gay, og så satt hele vennegjengen hans i et hjørne der også..så hvem vet.


Når jeg kom hjem hadde jeg fått melding fra megan, og hun spurte om jeg ville komme bort (hun bor i det andre huset, residensen består av tre hus) og hun hadde besøk av Charlotte, ei nederlandsk jente som har gått på skolen min siden oktober og skal gå der ut juni. Så det var kos. Jeg var der en liten time, mens mamma tok seg en lur, og spurte vel mest bare dumme spørsmål om byen osv, men det må til. Så da har jeg i alle fall to bekjente før jeg skal begynne på skolen i morgen! Aaah. Jeg gruer meg. Mamma skal ta drosje til togstasjonen kl halv åtte og så begynner skolen halv ni. Jeg aner ikke hvor jeg skal gå, og jeg er redd for å havne i en klasse med kun japanere som ikke kan engelsk og bare vil snakke japansk seg i mellom :/ meeen, hehe, det blir sikkert ikke akkurat sånn. I morgen begynner fireukerskurset og så etter at jeg har vært hjemme noen dager i april så begynner 12ukerskurset..Jeg er veldig spent på hvordan undervisningsopplegget egentlig er..har maange spørsmål som jeg håper på å få svar på i morgen!


En annen ting som er bra er i allefall at jeg bor i gåavstand (hurra!) til alt jeg trenger, så å si, nært gamlebyen med kafeer og barer, hovedhandlegata er tre gater bort, der ligger det forresten også et treningssenter, supermarkedet ligger 60 meter fra huset mitt og skolen er et pinnekast bort. Så, si je veux, så kan jeg egentlig bare holde meg i dette området i fire måneder..meeen, det blir nok litt gørr.


Så ja, det var litt om førsteinntrykket! Nå håper jeg bare at skolen står opp til forventningene og at jeg møter på noen kuuzelig folk som jeg kan ha det artig med. Da blir de bra.



Jeg håper ingen har snødd bort og at alle er friske og glade!
Klemmer og bisous

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar